AKTIVITETER

Her på siden finder du forslag til ekstra aktiviteter, samt links til mere viden og rådgivning om psykisk sygdom og psykiske problemer.

Aktivitetsforslagene passer til filmene i dette materiale og henvender sig til alle unge mellem 14 og 20 år. Du kan anvende aktivitetsforslagene i undervisningen og i din fritid.

Du kan arbejde med aktiviteterne alene eller sammen med andre, fx i forbindelse med en projektopgave, en fordybelsesuge, temadage og lignende, hvor du og din klasse arbejder selvstændigt. Du kan også bruge siden her, hvis du blot ønsker at vide mere om unge og psykisk sygdom. Du kan teste dig selv og din viden, og du kan dele dine produktioner med andre unge. Mulighederne er mange.

Del siden med dine venner, familiemedlemmer og andre, du kender, og vær med til at sprede budskabet:

”Væk med tavshed, tvivl og tabu om psykisk sygdom”

Aktiviteterne er delt op i tre områder:

Læs, producer, del

Skrivestafet (gruppeaktivitet)

Sådan gør du

Læs disse to cases herunder:

A)
Martine går i 1. g. og får konstateret angst og depression. Alt ser sort ud. Hun orker ingenting. Hun er træt. Angst. Sover hele tiden. Og i de vågne timer tænker hun meget på døden. Hun begynder at drikke meget alkohol. Hun skærer i sig selv. Men hun giver alligevel ikke op og forsøger at være social og med i fællesskabet. Lærerne ved, Martine har det dårligt og hjælper i de svære perioder. Men så en dag tager det hele en overraskende drejning.....

B)
Morten er godt træt af Alex. Hver gang de skal lave gruppearbejde, ”glemmer” Alex at forberede sin del af arbejdet. Han overholder heller ikke andre aftaler og er svær at regne med, synes Morten. Han kommer tit for sent, svarer ikke altid på sms ´ er og virker fraværende på alle måder. En dag kommer det til en konflikt i skolen. Morten får nok og råber til Alex foran alle i klassen: ”Hold kæft, hvor er du irriterende”. Morten ligger mærke til, at Alex bliver meget ked af det, selvom han forsøger at skjule det. Et par dage senere fortæller Alex til Morten, at han har en depression. Morten får dårlig samvittighed. Havde han bare vidst det....

  • Vælg en af de to cases.
  • Nu skal du fortsætte historien, men uden at fortælle den færdig. Begynd med at give den en titel.
  • Når du har skrevet dit kapitel, skal du sende den videre til en i dit netværk. Det kan være en klassekammerat, en ven, en kæreste, et familiemedlem. Du kan også dele den på dit digitale netværk, fx facebook, og invitere en ven til at deltage.
  • Den næste i rækken skriver så videre på dit kapitel og deltager nr. 5 skal skrive historien færdig og sende den retur til dig.
  • Herefter kan du vælge, om du vil dele den med andre og flere end de fem deltagere. Tænk over, hvor du vil dele den. Husk, at spørge om deltagernes tilladelse til at dele den online, hvis det er det, du ønsker.

Tip

Du kan sagtens lave aktiviteten, selvom I måske kun er tre eller fire deltagere. Ligesom I også kan være seks eller flere deltagere, hvis du ønsker det.

Rollespil (radio- eller videoproduktion, gruppeaktivitet)

Sådan gør du

Læs disse to cases herunder:

A)
Martine går i 1. g. og får konstateret angst og depression. Alt ser sort ud. Hun orker ingenting. Hun er træt. Angst. Sover hele tiden. Og i de vågne timer tænker hun meget på døden. Hun begynder at drikke meget alkohol. Hun skærer i sig selv. Men hun giver alligevel ikke op og forsøger at være social og med i fællesskabet. Lærerne ved, Martine har det dårligt og hjælper i de svære perioder. Men så en dag tager det hele en overraskende drejning.....

B)
Morten er godt træt af Alex. Hver gang, de skal lave gruppearbejde, ”glemmer” Alex at forberede sin del af arbejdet. Han overholder heller ikke andre aftaler og er svær at regne med, synes Morten. Han kommer tit for sent, svarer ikke altid på sms ´ er og virker fraværende på alle måder. En dag kommer det til en konflikt i skolen. Morten får nok og råber til Alex foran alle i klassen: ”Hold kæft, hvor er du irriterende”. Morten ligger mærke til, at Alex bliver meget ked af det, selvom han forsøger at skjule det. Et par dage senere fortæller Alex til Morten, at han har en depression. Morten får dårlig samvittighed. Havde han bare vidst det....

  • Vælg en af de to cases. Eller vælg en helt anden case, som du selv har fundet.
  • Få fat på en gruppe, som du vil lave aktiviteten sammen med. I kan være fra to til flere deltagere.
  • I skal skrive og forberede et rollespil over den valgte case.
  • I skal vælge, om I vil lave rollespillet som et radiospil eller som en videoproduktion.
  • I kan finde inspiration til aktiviteten på internettet. Fx her http://www.danskfaget.dk/udskoling/litteratur/drama/rollespil/klassens-rollespil/
  • Brainstorm på ideer til rollespillet. Handling, stemning, location, m.v..
  • Lav en storyline eller et storyboard.
  • Fordel rollerne og find på replikker.
  • Find et godt og roligt sted til jeres optagelser og gør klar til optagelse.
  • I kan bruge mobiltelefoner, iPads, diktafoner, bærbar pc m.m..
  • Øv jer på rollerne.
  • Når I har optagelsen i ”kassen”, så kan I arbejde med at klippe og redigere og finpudse jeres produktion.
  • Del det færdige produkt med andre, men aftal først, hvor I vil dele og med hvem.

Tip

Få gode råd til filmproduktion her
http://www.dr.dk/skole/Dansk/Lav+din+egen+film/

Meddigtning (ene-aktivitet)

Sådan gør du

Læs disse to cases herunder:

A)
Martine går i 1. g. og får konstateret angst og depression. Alt ser sort ud. Hun orker ingenting. Hun er træt. Angst. Sover hele tiden. Og i de vågne timer tænker hun meget på døden. Hun begynder at drikke meget alkohol. Hun skærer i sig selv. Men hun giver alligevel ikke op og forsøger at være social og med i fællesskabet. Lærerne ved, Martine har det dårligt og hjælper i de svære perioder. Men så en dag tager det hele en overraskende drejning.....

B)
Morten er godt træt af Alex. Hver gang de skal lave gruppearbejde, ”glemmer” Alex at forberede sin del af arbejdet. Han overholder heller ikke andre aftaler og er svær at regne med, synes Morten. Han kommer tit for sent, svarer ikke altid på sms ´ er og virker fraværende på alle måder. En dag kommer det til en konflikt i skolen. Morten får nok og råber til Alex foran alle i klassen: ”Hold kæft, hvor er du irriterende”. Morten ligger mærke til, at Alex bliver meget ked af det, selvom han forsøger at skjule det. Et par dage senere fortæller Alex til Morten, at han har en depression. Morten får dårlig samvittighed. Havde han bare vidst det....

  • Vælg en af de to cases, som du vil bruge. Eller vælg en helt anden case, som du selv har fundet.
  • Omskriv casen til en novelle. (En kortere afsluttet historie i modsætning til en roman. Typisk med et enkelt handlingsforløb eller situation.)
  • Giv novellen en titel.
  • Du har helt frit spil i forhold til valg af genre, til indsættelse af billedmateriale og til udtryk.
  • Del evt. din novelle med andre og få respons på dit arbejde.

Ung-Til-Ung

Unges historier og unges film (ene- eller gruppeaktivitet)

Sådan gør du

Herunder finder du et udpluk af links til hjemmesider, film, artikler og andet, hvor du kan læse, se og lytte til unges oplevelser, erfaringer og arbejde med psykisk sygdom. Alt dette kan inspirere dig til at arbejde videre med området. Det kan give dig viden om unge og psykiske problemer og sygdomme. Og det kan vise dig, hvor du selv kan søge råd og vejledning, hvis du har brug for det.

Læs, hvad de forskellige links henviser til og tjek så det ud, som er interessant for dig. Del gerne informationerne med venner, bekendte og familiemedlemmer.

Tip

Ungeambassadør på besøg i din klasse

Hvis du og din klasse skal arbejde med unge og psykisk sygdom i skolen, kan I supplere arbejdet ved at invitere en ungeambassadør fra EN AF OS, som fortæller om sine personlige erfaringer med psykisk sygdom, og hvordan man kan takle det i hverdagen. Tal med din lærer om det.

Du kan booke en ambassadør ved at kontakte den regionale koordinator i EN AF OS i PsykInfo i din region: http://www.en-af-os.dk/da/Kontakt.aspx Du kan også bestille materiale til unge hos den regionale koordinator. Blandt andet en folder, som på en meget overskuelige måde viser, hvilke tegn du bør være opmærksom på i forbindelse med psykiske problemer.

Og den giver en konkret anvisning på, hvordan man som kammerat kan støtte op om en ven. Og hvad du selv kan gøre, hvis du oplever at få det dårligt psykisk. Folderen er udgivet i et lærereksemplar og i et eksemplar til unge

Info om psykiske lidelser for unge – Ungekompasset
Undersøgelser viser, at omtrent 560.000 danskere lider af psykisk sygdom, herunder børn, unge og voksne. Men mange unge finder det svært at bryde tabuet, at snakke om deres psykisk sårbarhed eller at finde nogen, der kan hjælpe dem på vej.

På siden finder du gode erfaringer fra andre unge, der har fået behandling, der har kæmpet med psykiske problemer, eller som har søgt og fået hjælp hos kommunen, en lærer eller en helt tredje person. I langt de fleste tilfælde hjælper det at snakke med nogen om problemerne, inden de vokser sig for store. http://www.ungekompasset.dk/Forside/personlige-historier

Personlige historier - EN AF OS
Her kan du læse forskellige personlige historier, som hver især beskriver nogle af de problematikker, der kan være, når man har en psykisk sygdom. Nogle er unge mennesker. Andre er ikke helt så unge, men måske kan du bruge dem alligevel. http://www.en-af-os.dk/da/Om%20kampagnen/Personlige%20historier.aspx

Bliv klogere – EN AF OS
Oplysning og viden er væsentlige faktorer, når det gælder om at nedbryde tabu og komme tavsheden og tvivlen til livs. På denne side kan du finde henvisninger til flere hjemmesider, hvor du kan søge historier og gode råd. http://www.en-af-os.dk/VidenOgVaerktoejer/Bliv%20klogere.aspx

Fakta og personlige historier
Her kan du finde fakta og personlige historier om skizofreni hos unge. www.ungemedskizofreni.dk

Info om psykiske lidelser for børn og unge - Headmatters
Her kan du finde viden om diagnoser, få gode råd og se mange korte videoer, hvor folk fortæller om psykisk sygdom. http://headmatters.dk

Unge laver selv film

Herunder kan du se eksempler på unges egne film og medieproduktioner. De er skrevet og produceret af de unge selv. Film er et rigtig godt medie til at fortælle andre om en sag, en situation eller om din holdning til et problem på en interessant måde, som kan vække følelser og skabe debat. Lad dig inspirere til selv at lave en film; en animation, en voxpop, en kampagne eller måske en musikvideo. Se filmene her.

https://www.youtube.com/watch?v=zrfuqKr5jmk
https://www.youtube.com/watch?v=mkK3MqRa-zE&list=UUXlaMstT0sJXxFg72StQjxg

Fortæl din egen historie (ene-aktivitet)

Et godt råd fra EN AF OS, ungeambassadører og eksperter er, at man ikke bør forsøge at skjule sine problemer. Søg hjælp og gode råd, snak med andre om dine tanker og problemer. Du er ikke den eneste. Alle oplever at have problemer, og det behøver ikke at udvikle sig til noget, der er mere alvorligt end det. Men det er vigtigt at være åben og tale sammen.

Det kan også være godt at sidde helt for sig selv og prøve at få styr på sine tanker og oplevelser. Det kan skabe en god selvforståelse, klarhed og overblik at skrive sin egen historie. Uanset hvem man er, og hvordan man har det.

Lad dig inspirere af Unges historier og unges film og fortæl din egen historie.

Sådan kan du gøre

  • Du kan producere din egen historie som en ”digital storytelling”. Digital storytelling er en metode, der digitalt kan være med til at sprede autentiske personlige historier. Du kan bruge dine egne billeder og videoklip, hentet fra det gamle fotoalbum, mobiltelefonen eller digital kamera og ende ud med en 2-3 minutters selvproduceret film.
  • Du kan bruge alle former for digitale enheder. Eneste krav er, at du kan hente, overføre og dele lyd og billeder.
  • Hvis du har tid, kan du se denne storytelling ”Draw My Life” og få ideer til, hvordan du kan fortælle din egen historie. https://www.youtube.com/watch?v=05KqZEqQJ40&spfreload=10
  • Du kan vælge, om du vil dele din færdige historie med andre. En mulighed er at dele den på EN AF OS facebookside. Tjek den ud her https://www.facebook.com/EnAfOs

Quiz

Hvad betyder ordet? – Hvad er det en forkortelse af? (ene-eller gruppeaktivitet)

Sådan gør du

Læs spørgsmålet og vælg dit svar; a), b) eller c). Skriv dit svar ned. Og så kan du tjekke facit senere. Tag quizzen selv eller dyst med dine kammerater.
Held og lykke ☺

1. Hvad betyder ordet aftabuisering?

a) At man tager antabus
b) At man fjerner tabu
c) At man nedtrapper medicinforbrug

2. Hvad er OCD en forkortelse af?

a) Obstical Compulsive Disconnect
b) Obsessive Compulsive Discourse
c) Obsessive Compulsive Disorder

3. Hvad betyder ordet mindreværd?

a) At føle sig mindre værd end andre
b) At være mindre i højde og tykkelse end andre
c) At føle sig mindre rig end andre

4. Hvad betyder ordet tabubelagt?

a) At noget er belagt med tab
b) At noget kan være svært eller ikke accepteret at tale om eller berøre
c) At noget kan være belagt med farlige stoffer

5. Hvad betyder skizofreni?

a) At man lider af en personlighedsspaltning
b) At man er psykopat, der skaber konflikter
c) At man kan have hallucinationer og høre stemmer

6. Hvad er PTSD en forkortelse af?

a) Past-traumatisk stress syndrom
b) Post-traumatisk stress syndrom
c) Post-traume sind syndrom

7. Hvad betyder ordet selvskade?

a) Når en person selv er skyld i at blive skadet af andre
b) Når en person skader sig selv pga. psykiske problemer
c) Når en person skader sig selv ved at skade andre

8. Hvad betyder ordet diagnose?

a) Bestemmelse af en sygdoms art
b) Bestemmelse af en sygdoms årsag
c) Bestemmelse af en sygdoms forløb

9. Hvad dækker ordet selvværd over?

a) En følelse af at være mere værd end andre
b) En følelse af at være mindre værd end andre
c) En følelse af, at man er noget værd, som den man er

10. Hvad er ADHD en forkortelse af?

a) Attention Deficit/Hyper Disorder
b) Attention Deficit/Hyperactivity Disorder
c) Attention Defend/Hyperactivity Disorder

FACIT på quiz

FACIT på quiz

Her kan du tjekke dig selv. Hvor mange gange traf du det rigtige valg?

1. = b)
2. = c)
3. = a)
4. = b)
5. = c)
6. = b)
7.= b)
8. = a)
9. = c)
10. = b)