FILM 4Tilbage

Anna, 15 år

Anna skal tilbage til sin gamle folkeskoleklasse for første gang i næsten to år. I 7. klasse forsøgte hun at tage sit eget liv. Alle var chokerede, men ingen talte så meget om det bagefter. ”Det var vildt mærkeligt,” husker Peter fra klassen.

Opret et tekstdokument, og så er du klar til at se filmen.

Herunder finder du aktivitetsforslag til filmen og vejledning til undervisningen i 8. – 10. klasse og til ungdomsuddannelserne i fagene dansk og mediefag, samt til arbejdet med trivsel og unges sociale liv.

Aktivitetsforslag til undervisningen

Filmanalyse (8. – 10. klasse)

Varighed: 2 lektioner

I kan arbejde med spørgsmålene alene, parvis eller i mindre grupper. Skriv jeres svar ind i et dokument og husk at gemme undervejs. Fremlæg jeres arbejde for klassen enten på skrift eller mundtligt. Afslut forløbet med samtale i klassen.

Filmanalyse (for ungdomsuddannelser)

Varighed: 2 lektioner

I kan arbejde med spørgsmålene alene, parvis eller i mindre grupper. Skriv jeres svar ind i et dokument og husk at gemme undervejs. Fremlæg jeres arbejde for klassen enten på skrift eller mundtligt. Afslut forløbet med samtale i klassen.

Filmens scener (for alle)

Varighed: To til flere lektioner

Denne opgave kan I arbejde med over kortere eller længere tid. Vælg de aktiviteter, som passer lige netop til jeres undervisning og interesse. Aktiviteterne egner sig til både gruppearbejde og selvstændigt arbejde.

At være ung med en depression (for alle)

Varighed: To til flere lektioner

Denne opgave kan I arbejde med over kortere eller længere tid. Vælg de aktiviteter, som passer lige netop til jeres undervisning og interesse. Aktiviteterne egner sig til både gruppearbejde og selvstændigt arbejde.