SPOT 3Tilbage til spot oversigten

LUKAS

I den seneste tid har Lukas haft oplevelser, som har ændret ham og hans liv.

Kender du det? Nogen gange har man brug for at dele sine problemer med andre. Men hvordan får man det lige sagt? Og til hvem? Se, hvad Lukas gjorde...

Aktivitetsforslag til undervisningen

1. Refleksion og debat (for alle)

Varighed: 1-2 lektioner

Se spottet i klassen, i grupper eller alene. Notér de ord, der falder dig ind, lige når du har set spottet. Vent med at tale sammen om det til senere.

Del klassen i mindre grupper og vælg en ordstyrer pr. gruppe, som desuden læser spørgsmålene op og styrer gruppens arbejde.

Læs ordene op for hinanden og snak om, hvorfor I valgte netop de ord. Er der nogle ord, der går igen? Eller er der mange forskellige ord?

Snak i gruppen om:

Forløbet afsluttes i klassen. Læreren er ordstyrer og samler op på gruppearbejdet.

2. Analyse og forståelse (for 8. – 10. klasse)

Varighed: 1-2 lektioner

Arbejd i mindre grupper eller selvstændigt. Besvar spørgsmålene i et tekstdokument og sørg for at gemme arbejdet undervejs. Giv dokumentet en titel, som fx LUKAS.

Der samles til sidst op på arbejdet ved samtale i klassen.

3. Analyse og forståelse (for ungdomsuddannelser)

Varighed: 1-2 lektioner

Arbejd i mindre grupper eller selvstændigt. Besvar spørgsmålene i et tekstdokument og sørg for at gemme arbejdet undervejs. Giv dokumentet en titel, som fx LUKAS.

Der samles til sidst op på arbejdet ved samtale i klassen. Spørg eleverne: ”Har I lært noget nyt, som vil påvirke jeres måde at tænke og handle på, hvis I selv eller en af jeres kammerater får det psykisk dårligt?”