SPOT 4Tilbage til spot oversigten

STOP

...og bare lige så du ved det. Du ser forfærdelig ud med det der tudefjæs...

Hvad mener du? Kan man ikke bare tage sig sammen, hvis man fx har angst eller en spiseforstyrrelse? Og er man egentlig rigtig syg, hvis man har en psykisk lidelse? Se spottet STOP...

Aktivitetsforslag til undervisningen

1. Refleksion og debat (for alle)

Varighed: 1-2 lektioner

Se spottet i klassen, i grupper eller alene. Notér de ord, der falder dig ind, lige når du har set spottet. Vent med at tale sammen om det til senere.

Del klassen i mindre grupper og vælg en ordstyrer pr. gruppe, som desuden læser spørgsmålene op og styrer gruppens arbejde.

Læs ordene op for hinanden og snak om, hvorfor I valgte netop de ord. Er der nogle ord, der går igen? Eller er der mange forskellige ord?

Snak i gruppen om:

Forløbet afsluttes i klassen. Læreren er ordstyrer og samler op på gruppearbejdet. ”Har I lært noget nyt, som vil påvirke jeres måde at tænke og handle på, hvis I selv eller en af jeres kammerater får det psykisk dårligt”?

2. Analyse og forståelse (for 8. – 10. klasse)

Varighed: 1-2 lektioner

Arbejd i mindre grupper eller selvstændigt. Besvar spørgsmålene i et tekstdokument og sørg for at gemme arbejdet undervejs. Giv dokumentet en titel, som fx STOP.

Afslut forløbet med en fælles snak i klassen.

3. Analyse og forståelse (for ungdomsuddannelser)

Varighed: 1-2 lektioner

Arbejd i mindre grupper eller selvstændigt. Besvar spørgsmålene i et tekstdokument og sørg for at gemme arbejdet undervejs. Giv dokumentet en titel, som fx STOP.

Afslut forløbet med fremlæggelse af arbejdet og en debat i klassen.