Klummearkiv

Code of Care

Af Peter Nørgaard, direktør Creativ Company, Holstebro

Jeg må hellere starte med at bringe en advarsel: Pas på. Hvis du og din virksomhed giver jer i kast med CSR og udvikling af virksomhedens sociale kapital, så er det stærkt vanedannende.

Du får gladere, stoltere og mere engagerede medarbejdere. Du hjælper nogle mennesker, der ellers ikke kunne finde en plads på arbejdsmarkedet. De bliver også glade. Og din egen fornemmelse nede i maven, når det fungerer – den er god. Det garanterer jeg. Der er populært sagt alt at vinde – og intet at tabe. Så hvorfor ikke bare gå i gang?

Faktum er at psykisk sårbare i Danmark er en udgift på det nationale budget på 55 mia. kroner om året. Blot 10 pct af disse mange penge bruges til behandling og forebyggelse. Resten er overførselsindkomster, til mennesker, som vi har parkeret, fordi de ikke nødvendigvis passer ind i den kasse, som hedder fast 37 timer om ugen. Det har vi ikke råd til som samfund – og nok så vigtigt: Det kan vi simpelthen ikke være bekendt!

For en stor del af disse mennesker har masser at bidrage med. Og vil gerne. Måske ikke 37 timer om ugen. Men hvis et menneske har evnerne og viljen til at arbejde i 15 timer, så har vi da som samfund pligt til at tage imod og udnytte den ressource. Ikke kun fordi det genererer værdi for samfundet og samtidig reducerer omkostningerne til sociale ydelser. Men også fordi der er en sidegevinst, der er til at få øje på. De mennesker, der kommer i gang med at arbejde får mere selvtillid og selvværd. De får indhold i hverdagen og mulighed for at forsøge sig selv. Noget langt de fleste gerne vil, hvis de kan. Det ligger dybt i os.

Man kan som virksomhed sige, at det her er samfundets opgave. Det er det også. Men som ansvarlig virksomhed er man også en del af samfundet. Og har man evnerne har man også pligten til at hjælpe til med at løse de udfordringer der er. Det sker i begrænset omfang allerede. Men vi skal have mange flere med. Alternativet er, at der fra politisk hold bliver indført kvoter og tvang. Det kommer der sjældent noget godt ud af.

Derfor har vi dannet netværket Code of Care. Et netværk af virksomheder, der er indstillet på at være blandt dem, der går forrest. Virksomheder, der tør give mennesker med skæve profiler chancen og gøre dem til medarbejdere i stedet for sociale projekter. Virksomheder der har indset nødvendigheden af, at vi får italesat udfordringerne, der i virkeligheden ikke er så meget en problematik, men ”blot” et spørgsmål om, at ikke ret mange mennesker ved, hvor store ressourcer der findes i psykisk sårbare mennesker med ondt i livet. Hvis blot de behandles rigtigt.

Code of Care er baseret på frivillighed, viljen til at arbejde målrettet med CSR og engagement. Det koster noget at være med. Vi forventer engagement, viljen til at arbejde målrettet med området og modet til at stille sig op og italesætte: Vi gør en forskel og er stolte af det. For vi ønsker ikke et netværk, hvor virksomhederne kun er med af navn og ikke af gavn. Det sikrer også, at vi ikke forfalder til lange møder og gode hensigter. For når virksomhederne selv betaler for den tid, de er med, så kommer der et øget fokus på resultater. Et helt håndgribeligt resultat af Code of Cares arbejde, er oprettelsen af en database, hvor virksomheder med en social profil kan lade sig registrere og opslå jobs på særlige vilkår. Og kandidater med særlige udfordringer kan registrere deres CV’er i en kandidatbank. På den måde får virksomhederne og de skæve kandidater lettere ved at finde hinanden. Til fælles glæde og gavn.

Vi havde engang en statsminister, der stillede spørgsmålet: Kan vi ikke alle sammen gøre det lidt bedre? Den tanke kan vi godt lide i Code of Care. Så hvad siger du? Tør du og din virksomhed udfordre jer selv og give den sociale profil et løft og gå med i arbejdet for, at vi lige giver den et nøk opad over hele linjen? Så har vi også plads til jer i Code of Care.

Læs mere om Code of Care:
Besøg Code of Care's hjemmeside

Læs flere klummer:
Besøg vores klummearkiv