Nyheder

07.03.2012

Livslinien lancerer kampagne om selvmordsforebyggelse

Storstilet kampagne skal reducere antallet af selvmord

I marts gennemføres en større folkeoplysningskampagne, der hedder "En anden vej ud", der formidler budskabet om, at der er støtte og hjælp at hente i livets sværeste stunder, og at der er en anden vej ud end selvmordet.

I anledningen af kampagnen udtaler formand for bestyrelsen i Livslinien Morten Thomsen om håb for kampagnen i marts 2012, der skal forebygge selvmord:

”Det største håb er, at vi får mændene til at opsøge hjælp i højere grad end det sker nu. Alle undersøgelser og erfaringer viser, at mændene er underbehandlet – samtidig med at undersøgelser også viser, at hvis de får hjælp, så kommer de videre i deres liv. Det med at mændene ikke opsøger hjælp i tide, ligner det billede som man i øvrigt ser, når det handler om at opsøge hjælp i forbindelse med fysiske sygdomme.

Det er en udfordring overhovedet at få fat i mændene, fordi de er mere tilbageholdende. Derfor skal kampagnen også have et lidt maskulint udtryk og være mere konfronterende – gerne så mænd kan blive følelsesmæssigt berørt, men så der er plads til de private følelser. Det appellerer mere til mænd at være handlingsorienteret, og det betyder også at mænd oftere end kvinder vælger drastiske løsninger, og det ses desværre tydeligt i statistikkerne: i 2010 begik 427 mænd selvmord mod 163 kvinder, så der er virkelig liv at hente, hvis kampagnen kan give flere mænd mod på at søge hjælp i tide.”

For yderligere information om kampagnen kan formand for bestyrelsen Morten Thomsen og kommunikationsansvarlig Kristine Walsh kontaktes via hjemmesiden Livslinien