Nyheder

23.10.2013

Livsliniens landsdækkende kampagne

Antallet af selvmord på de danske banelegemer er næsten fordoblet på et år

Den selvmordsforebyggende organisation Livslinien gennemfører i uge 43-45 en landsdækkende kampagne på de danske togstationer for at nedbringe det voldsomt stigende antal selvmord på banelegemerne. 
 
I 2011 begik 26 danskere selvmord foran et tog – det tal steg i 2012 til 44 personer! (kilde: Trafikstyrelsen).

Kampagnen har vi valgt at kalde ”Livet tur/retur” og den vil kunne ses på en lang række togstationer, i DSBs magasin Ud & Se og på Livsliniens hjemmeside www.livslinien.dk og Facebook profil.

Kampagnen er i særlig grad målrettet mænd, som står for otte ud af ti selvmord på banelegemerne. Formålet er at vise mennesker i livskrise en anden udvej end selvmordet. Kampagnens afmelding er, at man kan kontakte Livsliniens rådgivning på telefon 70 201 201 eller ved at skrive til skrivdet.dk og her få råd fra vores uddannede, frivillige rådgivere.

Fakta:
• I Storbritannien har Livsliniens søsterorganisation, Samaritans, indledt et omfattende samarbejde med Network Rails. I løbet af denne kampagnes første år faldt antallet af selvmord på de britiske banelegemer med 11 procent.

• Otte ud af ti selvmord på de danske banelegemer begås af mænd.

• I 2011 begik 26 mennesker selvmord på de danske banelegemer. Det tal steg i 2012 til 44 personer.

• Kampagnen varer i tre uger fra mandag 21. oktober til søndag 10. november. I denne periode har Livslinien øget bemandingen på både vores telefonrådgivning og vores netrådgivning.

• Helt konkret er kampagnen bygget op omkring ti mænds fortællinger om livskriser. Budskaberne leveres på godt 1.400 såkaldte Europlakater, der ophænges på perroner landet over.

Radioavisen den 22/10 kl 12.00 om den nye kampagne: find udsendelsen her

For yderligere oplysninger kontakt Livsliniens formand Morten Thomsen på tlf. 29 91 51 78  eller mail mt.livslinien@gmail.com