Nyheder

11.01.2013

Ny kampagne mod spiseforstyrrelser og selvskade

Vi har en udfordring i Danmark. Mere end 75.000 danskere lider af en spiseforstyrrelse, og hver 5. ung har skadet sig selv. Kun 1 ud af 20 behandles hvert år i det offentlige for sin spiseforstyrrelse – oftest kun de allermest syge, og der findes meget få tilbud til unge, som skader sig selv.
De fleste – syge såvel som pårørende – falder uden for det offentliges behandlingsprioriteringer, og det betyder, at alt for mange mennesker, som har det meget svært, forsømmes.

Det vil Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade gøre noget ved! Derfor har vi med hjælp fra engagerede og dygtige mennesker inden for film-, tv- og reklamebranchen søsat en kampagne, som skal gøre det mere synligt for danskerne, hvor de finder den fornødne rådgivning, støtte og omsorg til at bekæmpe de indre dæmoner og daglige frustrationer.

”Her er hjælp at hente!” er kampagnens devise. Og det er de to reklameguruer Svend Sieling og Vagn Henriksen, som er de kreative hoveder bag udtrykket. De er begge forundrede over, at så mange berørte ikke ved, at de kan få hjælp hos Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selv-skade, når de ikke kan finde den i det offentlige system. ”Derfor vil vi gerne være med til at gøre budskabet og mulighederne synlige, og det kræver en helt ny tilgang til det følsomme emne”, siger Vagn Henriksen. Sammen med reklamebureauet Yellow har Henriksen og Sieling skabt fire skarpe og stilrene billedannoncer.

Instruktør Emil Rostrup brænder også for at sætte fokus på emnerne. Rostrup har derfor i samarbejde med os skabt rammerne for og instrueret den virale kampagnefilm, som knytter sig til Henriksen og Sielings annoncekampagne. Også Zentropa bakker op om synliggørelsen af budskabet og har således produceret kampagnefilmen og sørget for udstyr, lokaler og mandskab til produktionen. Hele holdet bag kampagnen har tilbudt deres assistance frivilligt og gratis.

Hvert år har Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade flere tusinde henvendelser, og vi hører alt for ofte: ”Gid jeg havde vidst noget før, hvor jeg skulle finde hjælpen”. Tabuet og de mange misforståelser omkring spiseforstyrrelser og selvskade gør, at kendskabet til, hvor hjælpen skal findes, ikke kommer af sig selv. Med denne kampagne viser vi de mange berørte, at der findes en vej ud af mørket.

Annoncekampagnen kan følges i MetroXpress og 24 timer fra uge 2. Kampagnefilmen, som vises via bl.a. OBS på DR og i sociale medier, kan ses i uge 3, 4 og 5.

Læs mere om kampagnen på spiseforstyrrelserOgselvskade.dk

For interview, spørgsmål og yderligere kommentar kontakt: Steen Andersen, generalsekretær tlf. 2684 1068