Nyheder

13.09.2012

Rummelighed giver stolte og glade medarbejdere

Hos Creativ Company i Holstebro er hver 7. medarbejder et menneske med særlige udfordringer. Den model har givet 100 pct. engagement hos medarbejderne. Grebet rigtigt an er CSR ikke et spørgsmål om enten social ansvarlighed eller god forretning. Det er både og, siger direktør Peter Nørgaard

Af Brian Ravn Galsgaard, BRAG Kommunikation

Foto af Peter NørgaardVirksomheden Creativ Company med base i Holstebro er en af de helt store solstrålehistorier i dansk erhvervsliv. Ud over at vækste voldsomt, så er virksomheden, der handler med alt hvad et klippe-klistre-hjerte kan begære, ukronet dansk mester i social ansvarlighed. Firmaet har blandt andet en nedskrevet politik om, at 15 pct. af virksomhedens indtil nu 140 ansatte skal være personer som arbejdsmarkedet ellers på en eller anden måde har dømt ude. At det er gået sådan begyndte med en vits i frokoststuen, dengang man blot var syv ansatte i 2001.

- Der blev fortalt en racistisk vits. Den slags kan være meget sjove, hvis de bliver fortalt med et glimt i øjet. Men det gjorde den her ikke. Der var bare en stemning, som gjorde, at jeg tænkte: Det her skal simpelthen være løgn. Så jeg gik direkte ned til min medejer Lotte, tog en snak med hende og ringede så til jobcenteret og bad om at få den allermørkeste mand de havde. Han blev ansat hos os dagen efter og har været her siden, fortæller Peter Nørgaard.

Den nye medarbejder blev godt modtaget af kollegerne. Han var flygtning fra borgerkrigen i Somalia og havde nogle grimme oplevelser med i bagagen. Han faldt godt ind og hvor tonen før kunne være hård, oplevede Peter Nørgaard, at medarbejderne rykkede sammen og tog fælles ansvar for, at den nye kollega havde det godt.

- Det gav mod på mere. Og i takt med at vi voksede, så prøvede vi at tage mennesker med forskellige problemer ind. Vi har for eksempel taget psykisk sårbare ind, der har haft forskellige diagnoser og udfordringer, fortæller Peter Nørgaard.

En af disse er Linda, der har fået stillet diagnosen borderline. For tre år siden blev hun ansat i Creativ Company på særlige vilkår 16 timer om ugen.

- Det har været en fornøjelse at følge den udvikling Linda har gennemgået, mens hun har været hos os. Da hun startede havde hun meget lidt tiltro til egne evner, og det var en kamp for hende at komme op og komme hjemmefra. Allerede efter et år blev hun fastansat på fuld tid og helt normale vilkår, og nu stråler hun. Det er jo fantastisk at opleve, hvordan et menneske, der ellers er dømt fuldstændigt ude af arbejdsmarkedet, kan finde sin rette hylde. Ene og alene fordi hun får lov til at starte i et tempo og på nogle vilkår, hvor hun selv kan følge med. Selvfølgelig er det ikke alle mennesker, der kan gøre det. Men jeg synes alligevel det er tankevækkende. Hvor mange af de mennesker der er dømt ude, kan mon komme til at fungere helt normalt, hvis blot de får chancen?, spørger Peter Nørgaard.

Hos Creativ Company har man som skrevet helt klare målsætninger for, hvor mange man kan give chancen. Men det er ikke ”blot” de 15 pct. af de ansatte af der skal være med særlige vilkår. I personalepolitikken er det desuden nedfældet, at tre af de ti elevpladser virksomheden tilbyder, skal vi tilstræbe at de er forbeholdt mennesker med særlige udfordringer. Derudover har virksomheden en særlig afdeling, hvor der hele tiden er 15 mennesker i arbejdsprøvning. Det vil sige mennesker, der er i gang med en afklaringsproces, der skal afgøre om de kan komme betragtning til fleksjob.

- Og vi er da slet ikke færdige. Vi kan blive bedre på mange punkter. Det er en løbende udvikling, hvor alle medarbejdere i organisationen skal være med til at løfte overliggeren en lille smule.
Men er det ikke frygteligt dyrt med sådan et socialt engagement?

- Det er der rigtig mange der spørger om. Og svaret er et rungende nej! Jeg vil faktisk vove den påstand, at det har en positiv indflydelse på vores bundlinje. Sidste år fik vores virksomhed en specialpris i konkurrencen ”A great place to work” for at være den arbejdsplads i Europa, hvor medarbejderne var mest stolte af at være. Og vi blev kåret som Europas 3. bedste arbejdsplads. Det her giver sammenhold og engagement på et helt andet niveau, end når du hæver timelønnen med en tier. Vi er altså nået dertil, at selv de hardcore-økonomifolk der sidder i organisationen siger, at det her CSR er genialt, fortæller Peter Nørgaard og fremhæver en af sine medarbejdere som et godt eksempel.

- Det er en kvinde, som jeg har arbejdet sammen med i 20 år. Vi var også kolleger i mange år, inden vi startede Creativ Company. For to år siden sagde hun til sin trivselssamtale, at hun godt kunne tænke sig at blive mentor for en af vores nye medarbejdere med særlige udfordringer. Da vi så havde trivselssamtale igen forleden, var meldingen, at hun aldrig nogen sinde har været så glad for at gå på arbejde. Jeg kan jo så glæde mig over, at jeg aldrig har set så høj en produktivitet hos hende, som hun yder nu. Så nej, det koster ikke. Tvært imod, siger Peter Nørgaard, der heller ikke oplever det som værende specielt tidskrævende at åbne op for medarbejdere med særlige behov.

- Selvfølgelig er der nogle udfordringer. Men det er der med alle medarbejdere. Jeg har en fornemmelse af, at vi har knækket koden ved at vi også til vores særlige medarbejdere tør stille krav om adfærd og performance. Alle har brug for anerkendelse og for at gøre en forskel. 

Skulle der sidde nogen rundt omkring og tænke: det her skal vi også, men hvordan kommer vi i gang, så er rådet fra Peter Nørgaard ganske enkelt.

- Sæt det i gang og gør det lige så stille. Man kan ikke presse sådan noget ned igennem en organisation. Det skal have lov at vokse indefra og ud. Så enkelt er det egentlig. Langt de fleste mennesker vil rigtig gerne være med til at hjælpe, hvis de får muligheden. Også på en arbejdsplads. Som virksomhedsejer skal man altså være godt dum, hvis ikke man kan se værdien i at ens ansatte går fra at være medarbejdere til at være virksomhedens stolte ambassadører. 


Læs direktør i Creativ Company Peter Nørgaards klumme:
Læs Peter Nørgaards klumme

Læs mere om Creativ Company:
Besøg firmaets hjemmeside