Ny kampagne vil udfordre fordomme om psykisk sygdom

85 procent af danskerne mener, at det er mere accepteret at have en fysisk sygdom end en psykisk sygdom – på trods af, at en halv million danskere lige nu er ramt af en psykisk sygdom. Det er den barske virkelighed, og det skal en ny kampagne, der hedder EN AF OS, forsøge at gøre op med. Kampagnen markeres over hele landet på Verdens Mentale Sundhedsdag den 10. oktober.

Mandag den 10. oktober markeres Verdens Mentale Sundhedsdag over hele landet. Og der er rigtig god grund til at sætte fokus på psykisk sygdom, for lige nu er mindst en halv million danskere ramt af en psykisk sygdom. For de fleste er det forbigående, og de kommer sig helt. For andre er der tale om mere langvarige eller tilbagevendende problemer. Uanset hvad, har man ret til at opleve sig som en del af fællesskabet – og være en EN AF OS. EN AF OS er netop også navnet på en ny kampagne, der skal udfordre fordomme om psykisk sygdom.
”Det har for store konsekvenser at leve med en psykisk sygdom i Danmark. Omgivelsernes uvidenhed om psykisk sygdom og behandlingen af dem resulterer alt for ofte i udelukkelse eller en kold skulder. Det er netop den – bevidste eller ubevidste – diskrimination af personer med psykisk sygdom, som kampagnen EN AF OS sætter fokus på,” siger Martin Lund, formand for landskampagnen EN AF OS.

Det er langt mere accepteret at have en fysisk sygdom end en psykisk sygdom
En ny undersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har gennemført for landskampagnen EN AF OS, viser, at 85 procent af danskerne mener, at det er mere accepteret at have en fysisk sygdom end en psykisk sygdom. Samtidig mener 97 procent, at alle kan rammes af en psykisk sygdom.

”Vi kan alle rammes af en psykisk sygdom, men alligevel er det mindre accepteret at have en psykisk sygdom end en fysisk sygdom. Det understreger netop behovet for kampagnen EN AF OS. Med oplysning, aktiviteter og debat er håbet, at danskerne får større viden og bliver mere åbne og imødekommende over for personer med psykisk sygdom,” siger Martin Lund.
Bag kampagnen står et stærkt netværk, kaldet Den Fælles Indsats, som blev nedsat i 2010 og består af partnerne: Det Sociale Netværk af 2009, PsykiatriFonden, TrygFonden, regionerne, Danske Regioner, KL, Socialministeriet og Sundhedsstyrelsen.

Landskampagnen EN AF OS markeres den 10. oktober med flere events over hele landet. Kampagnen er allerede nu synlig over hele landet med outdoor annoncer og med postkort på landets cafeer. Derudover har kampagnen en hjemmeside www.en-af-os.dk og en Facebook-gruppe.

Kontaktoplysninger om kampagnen EN AF OS:
• Martin Lund, formand for Landskampagnen EN AF OS, tlf. 45 11 20 02
• Johanne Bratbo, projektleder for EN AF OS-sekretariatet, tlf. 35 47 57 47 eller 40 89 27 29 og jb@en-af-os.dk
• Anja Kare Vedelsby, projektkoordinator i EN AF OS-sekretariatet, tlf.. 24 83 66 33 og akv@en-af-os.dk
• For bestilling af materialer, kontakt Helle Thomsen, projektsekretær, tlf. 35 47 57 47,
ht@en-af-os.dk

Fakta om landskampagnen EN AF OS

Landskampagnen EN AF OS
Landskampagnen EN AF OS markeres over hele landet med en række events på Verdens Mentale Sundhedsdag den 10. oktober 2011. Der afholdes bl.a. events i København, Næstved, Roskilde, Odense og Herning. Læs mere på www.en-af-os.dk om de forskellige events.

Kampagnen løber frem til 2015, og indsatsen indledes med en national kampagne med målrettede regionale og lokale aktiviteter. Kampagnen vil beskæftige sig med fem overordnede indsatsområder, hvor målgrupperne er brugere og pårørende, unge (især under uddannelse), arbejdsmarkedet, personalet inden for sundheds- og socialområdet, medierne og den brede befolkning.

Frivillig i EN AF OS
Alle kan være med i landskampagnen EN AF OS – og alle kan være med til at gøre en forskel. Man kan f.eks. være med som frivillig eller ambassadør. Ved at blive aktiv i kampagnen er man med til at sprede kampagnens budskaber, og derved bidrager man til at nedbryde de fordomme og den – ubevidste eller bevidste – diskrimination, der ofte findes omkring psykisk sygdom. Læs mere på www.en-af-os.dk om, hvordan man kan blive frivillig i kampagnen.

Download pressemeddelelsen her