Anmeldelse af bogen "Jeg er smukkere i mine tanker" af Savanna Lind

"Penny er plaget. Plaget af stemmerne i sit hoved, af bulimien. Plaget af de evindelige selvmordstanker, af en skrigende ensomhed og af billedet af det liv, hun brænder efter at leve. Hun må pynte på sine egne minder fra en ulykkelig fortid for overhovedet at kunne eksistere i den verden, hun har skabt omkring sig. Tæt på sammenbruddet forsøger hun at holde fast i et spinkelt håb om en tilværelse uden for sit eget sind."
- Forlagsbeskrivelse af bogen.

Jeg er smukkere i mine tanker er udgivet af Forlaget mellemgaard i januar 2021. Forfatter Savanna Lind er født i 1993 og har siden sin tidlige ungdom levet og kæmpet med paranoid skizofreni og spiseforstyrrelser. I hendes bog finder hun blandt andet sin inspiration fra egen sygdom og sine mange år som patient i psykiatrien. Jeg er smukkere i mine tanker er Savannas anden udgivelse.

Anmeldelse skrevet af EN AF OS-ambassadør Rikke

Savanna Linds bog Jeg er smukkere i mine tanker trækker læseren dybt ned i Pennys uendeligt mørke, ensomme og ofte forskruede virkelighed. Digtene maler et meget personligt billede af hvordan spiseforstyrrelser og personlighedsforstyrrelser kan påvirke ens selvopfattelse samt ens opfattelse af omverdenen, og udpensler problematikken i, at skulle skelne fantasi fra virkelighed og selvet fra sygdommen. Det bliver hurtigt tydeligt for læseren, at i Pennys øjne er verden så sort/hvid, at alting ser gråt ud.

Citat fra bogen: “Jeg vil danse rundt i regnen og le hele vejen til den lukkede." Forfatteren formår at beskrive den evige kamp mellem længslen efter trygheden i det velkendte, og hungren efter forandring.
Samtidig er det en smuk og tankevækkende fortælling om kærlighed, håb, liv og død i alle mulige tænkelige og utænkelige afskygninger.

Teksterne lægger op til refleksion, og vækker mange dybe følelser og tanker - det skal man være forberedt på som læser.

Selvom denne digtsamling er en personlig beretning, tror jeg mange ville kunne relatere til det forfatteren formidler gennem Penny, netop fordi formatet indbyder til fortolkning.
Jeg vil især anbefale bogen til pårørende til børn og unge med psykisk sygdom og til folk med personlig erfaring med spiseforstyrrelse og/eller skizofreni. Dog vil jeg mene, at man skal have en vis form for sygdomserkendelse og selverkendelse, hvis man er i sidstnævnte målgruppe for ikke at lade sig gribe med af Pennys vrangforestillinger.